Tiedote 29.7.2017

MAP14_hei17Pelastetaan Koirat ry:n toimintaideologiaan on aina kuulunut auttaa siellä missä apua eniten tarvitaan, siellä missä eläinten hätä on suurinta ja missä konkreettisen avun tarve on todellista. Yhdistys perustettiin vuonna 2001 auttamaan Tallinnan kodittomien eläinten turvakotia. Toimintamme laajeni vuosien mittaan koko Viron alueelle ja kymmenen vuoden vapaaehtoistyön sekä paikallisten eläinsuojelutahojen aktivoiduttua ja alettua toimimaan tehokkaasti ja paikallisväestön yleisen asenteen muututtua meidän oli mahdollista siirtyä auttamaan uuteen kohteeseen, jossa koimme apumme olevan tuolloin välttämättömämpää. Vuonna 2011 aloimme auttamaan Romaniassa. Toimimme aluksi yhteistyössä useiden eri tahojen kanssa, mutta jo loppuvuodesta 2011 olimme siirtyneet enenevässä määrin auttamaan etelä-romanialaisessa Giurgiun maakunnassa ja viimeisten pian kuuden vuoden ajan olemmekin keskittäneet voimavaramme siellä lähes kokonaan MAP-koiratarhalle.

Näiden kuuden vuoden aikana MAP:ssa on saatu paljon asioita aikaan. Alun tyhjänä seisseelle peltokaistaleelle on noussut koiratarha, jonne on vuosien mittaan saatu hankittua mm. kaivo, juokseva vesi, aurinko- ja tuulienergialla toimivat laitteet sekä klinikkarakennus työntekijöiden asuintiloineen. Uskollisten, ihanien lahjoittajiemme ja vapaaehtoistemme avulla saimme vuosien aikana pystyyn koiratalon, pentulan, kissalan, koirien ulkoiluaitaukset, karanteenitilat ja paljon, paljon muuta. Saimme lisäksi ostettua asianmukaisen nelivetoisen auton eläinten kuljetusta varten, pystyimme kustantamaan tuhansien eläinten sterilisaatiot, mikrosirutukset, rokotukset ym. eläinlääkäriavun sekä vuosien ajan myös tarhan työntekijöiden palkat.

Meidän lisäksemme ko. tarhalle on saatu apuun mm. saksalainen järjestö sekä myös meidän lisäksemme muita suomalaisia tahoja. Siten emme koe meidän apumme olevan MAP:ssa enää nykyisin yhtä välttämätöntä, kuin se oli aiemmin ja olemme tehneet päätöksen alkaa kartoittamaan tulevaisuutta toimintaideologiamme mukaisesti, sinne missä meitä eniten tarvitaan. Apua MAP-tarhallakin tullaan tarvitsemaan ihan varmasti jatkossakin, mutta meidän apumme siellä ei ole enää toiminnan jatkumisen kannalta välttämätöntä eikä avuntarve ole niin elementaarinen, kuin se oli aloittaessamme siellä vuonna 2011.

Osaltaan päätökseemme siirtyä eteenpäin ovat vaikuttaneet myös näkemyserot ja vaikeudet paperi-, kuitti- ym. virallisten asioiden hoidossa ja sopimusten pitämisessä. Olemme kirjanpitovelvollinen yhdistys ja toimintamme jatkumisen takaamiseksi meillä on oltava jokaisesta käyttämästämme lahjoitussentistäkin asianmukaiset kuitit kirjanpitoamme varten.

Päätös eteenpäin siirtymisestä on meille todella vaikea myös siitä syystä, että MAP-koiratarhan asukit ovat tulleet meille henkilökohtaisesti tutuiksi ja hyvin rakkaiksi. Heistä on tullut kuin omia perheenjäseniä ja tuntuu, kuin repisi sydämestään paloja kun tietää, että on tullut aika lähteä eteenpäin. Emme missään tapauksessa ole kuitenkaan vain jättämässä MAP:a ”oman onnensa nojaan” vaan jatkamme auttamista vielä toistaiseksi esimerkiksi elintärkeiden sterilisaatioiden muodossa ja mikäli ruoka -tai muu apu taholtamme osoittautuu välttämättömäksi. Tulemme ohjaamaan kummikoiraprojektissa mukana olevien MAP:n koirien yhteydenpidon ja kummimaksut syksystä alkaen suoraan Magda Radulle. Muita projektejamme (Vanhat Koirat, Kadulta Kotiin, Kotia Kohti) jatkamme/päivitämme tilanteen mukaan.

Jo yksinomaan Euroopassa on paljon sellaisia tarhoja, missä ei ole vielä laisinkaan esimerkiksi vettä, sähköjä tai edes suojaa kaikille eläimille kesän tukahduttavalta kuumuudelta ja talven jäätävältä kylmyydeltä, tai jossa yksi ihminen/tarhan vetäjä joutuu selviytymään jopa usean sadan eläimen hoidosta ja huolenpidosta täysin yksin. Tarkoituksemme onkin saada jatkossa vietyä apua jollekin tälläiselle taholle/tarhalle.

Tulemme kartoittamaan rauhassa ja huolella tilannetta ja mahdollista / mahdollisia uusia avustuskohteita ja tiedotamme myös eri sosiaalisen median kanavissa lisää tulevaisuuden selkiinnyttyä.

Pelastetaan Koirat ry